Skip to main content

View Diary: The Reporter Who Broke DSM Explains Its Importance (16 comments)

Comment Preferences

  •  Thanks! Check out must-see NYT story! (none)
    RIGHT WING ILLEGALLY DESTROY PBS CPB

    Right Wing conservatives have secretly taken over and infiltrated The Corporation for Public Broadcasting and PBS, and are unethically and illegally dismantling, destroying, defunding, taking over The Corporation for Public Broadcasting & PBS and turning public broadcasting into a right wing conservative mouthpiece. This has got to stop! This is completely sick, inexcusable and unacceptable! We need to demand folks put a stop to these crooked activities, mobilize and do something to fight back and prevent these corrupt unethical rw crooks from destroy our 'free' public formerly unbiased airwaves and turning them into a extreme right wing propaganda mouthpiece!

    Check out this must read story in today's New York Times:

    http://www.nytimes.com/2005/06/21/politics/21broadcast.html?

    READ MORE:

    Public Broadcasting Monitor Had Worked at Center Founded by Conservatives
    By STEPHEN LABATON
    NEW YORK TIMES, Published: June 21, 2005

    WASHINGTON, June 20 - A researcher retained secretly by the chairman of the Corporation for Public Broadcasting, to monitor the "Now" program with Bill Moyers for political objectivity last year, worked for 20 years at a journalism center founded by the American Conservative Union and a conservative columnist, an official at the journalism center said on Monday.
    Skip to next paragraph
    Jamie Rose for The New York Times

    Kenneth Y. Tomlinson, chief of the Corporation for Public Broadcasting, hired the researcher.

    The decision by the chairman, Kenneth Y. Tomlinson, to retain the researcher, Fred Mann, without the knowledge of the corporation's board, to report on the political leanings of the guests of "Now" is one of several issues under investigation by the corporation's inspector general.

    At the request of two Democratic lawmakers, investigators are examining whether Mr. Tomlinson has violated any rules as he has sought, he says, to ensure that public television and radio provide greater program balance.

    His critics, including some lawmakers and executives of public broadcasting, say he has sought to tilt the corporation, which provides $400 million to radio and television stations and producers, toward a conservative agenda.

    One of Mr. Tomlinson's Democratic critics, Senator Frank R. Lautenberg of New Jersey, called on him to resign on Monday.

    "As a result of your recent attempts to inject partisan politics into the Corporation for Public Broadcasting, I am writing to urge you to step down as chairman," Mr. Lautenberg wrote. "Your conduct has undermined the C.P.B. and its mission of quality public broadcasting free of political interference. Under current circumstances, with investigations of your conduct pending, it is hardly possible for you to effectively carry out your duties as chairman of the C.P.B."

    Mr. Tomlinson issued a statement saying he would not resign. "While I respect Senator Lautenberg's strongly held views on this subject, I see no reason to step down from the chairmanship," he said. "I am confident that the inspector general's report will conclude that all of my actions were taken in accordance with the relevant rules and regulations."

    On Monday the board interviewed candidates for the position of president. The vacancy was created by the resignation of Kathleen Cox, who stepped down in April after the board did not renew her contract.

    Mr. Tomlinson has said his top choice for the job is Patricia Harrison, an assistant secretary of state and a former co-chairwoman of the Republican National Committee. He has said that Ms. Harrison would have strong credibility with the White House and with Republicans in Congress, some of whom are threatening to cut the corporation's budget substantially.

    Public television and radio stations have opposed that choice, saying it would further inject politics into public broadcasting at precisely the wrong time. The three Democratic and independent members of the board oppose her selection, board members said, as do some Congressional Democrats.

    Until last year, Mr. Mann worked at the National Journalism Center, which for the last few years has been run by the Young America's Foundation. The foundation describes itself on its Web site as "the principal outreach organization of the conservative movement" and as being committed to the ideas of "individual freedom, a strong national defense, free enterprise and traditional values."

    The Young America's Foundation shares some top officials with its politically active counterpart, Young Americans for Freedom, although the two are separate entities.

    The National Journalism Center was founded in 1977 by the American Conservative Union and M. Stanton Evans, a syndicated columnist.

    Mark LaRochelle, a top official at the National Journalism Center, said Mr. Mann told him last year that he was working on the Moyers project for the broadcasting corporation. He said Mr. Mann had run the alumni relations, job bank and internship program at the center, where he got to know Mr. Tomlinson. While Mr. Mann worked at the National Journalism Center, he helped place interns in the Washington bureau of Reader's Digest.

    The editor in chief of Reader's Digest at the time was Mr. Tomlinson, and its top editor in its Washington bureau was a friend of Mr. Tomlinson's, William Schulz. In April, Mr. Tomlinson persuaded the board of the corporation to appoint Mr. Schulz to be one of two ombudsmen to monitor public radio and television for objectivity.

    There was no response on Monday to voice messages and e-mail messages left for Mr. Mann.

    Mr. Moyers has been a source of agitation for Mr. Tomlinson and other conservatives. They say that "Now" under Mr. Moyers (who left the show last year and was replaced by David Brancaccio) was consistently critical of Republicans and the Bush administration.

    Last week Senator Byron L. Dorgan, Democrat of North Dakota, said that in response to a request, Mr. Tomlinson sent data from Mr. Mann's reports.

    Mr. Dorgan said that data concluded in one episode of "Now" that Senator Chuck Hagel, Republican of Nebraska, was a "liberal" because he questioned the White House policy on Iraq and that a second "Now" segment on financial waste at the Pentagon was "anti-Defense." Mr. Hagel is known as a mainstream conservative member of the Senate and a maverick who has at times been critical of the Bush administration.

    The inspector general at the corporation is now looking at steps taken by Mr. Tomlinson to ensure what he calls greater balance in programming, including his decision to approve $14,170 in payments to Mr. Mann without the knowledge of the corporation's board.

Subscribe or Donate to support Daily Kos.

Click here for the mobile view of the site